Erfgoed Wiki
Advertisement

Dwergen (Knurlan in het Dwergs, enkelvoud knurla en Dvergar in de Oude Taal) waren één van de enige inheemse rassen van Alagaësia. Dwergen, gekend als liefhebbers van rots en steen, hebben een lange levensduur en leefden meestal in grote, ondergrondse steden in de Beor Bergen. Eén van de bekendste dwergensteden is gevestigd in Farthen Dûr ("Onze Vader" in het Dwergs). De stad zelf, Tronjheim, was de geheime schuilplaats van de Varden tot en met de Slag onder Farthen Dûr. De dwergen hebben vele clans zoals de Dûrgrimst Az Sweldn rak Anhûin en de Dûrgrimst Ingeitum.

Geschiedenis[]

Voordat de elven en mensen in Alagaësia arriveerden, vochten de dwergen en draken tegen elkaar in vele veldslagen. De veldslagen zorgden voor rivaliteit tussen de dwergen en de draken, maar ze groeiden nooit uit tot een heuse oorlog.

De dwergen maakten geen deel uit van het bloed-eed pact tussen elven, mensen en draken. Daarom is het voor een dwerg onmogelijk om een Drakenrijder te worden. Tijdens Galbatorix' opstand was dit echter eigenlijk meer een zegen, omdat de dwergen de val van de Rijders ontsnapten en vervolgens de verwoesting die aangebracht werd door de nieuwe koning en zijn onderdanen.

Dwergse religie[]

De dwergen zijn polytheïsten; ze geloven in meerdere goden. Deze omvatten Gûntera, koning der goden, een krijger en een geleerde; Kílf, Gûntera's koningin en de godin van water; Urûr, meester van de hemel en de lucht; Morgothal, de god van vuur; Sindri, "moeder aarde"; en Helzvog, de favoriete god van de dwergen, die de dwergen schiep van de wortels van de bergen. Dwergen zijn niet echt dol op elven, aangezien ze hun religieuze geloven niet delen en de dwergen daar vaak aan herinneren. Als Arya een dwergenstad bezoekt, gaat ze meestal in discussie met een priester.

Dwergse nederzettingen[]

De dwergen leven op of in de Beor Bergen. Hun steden in deze bergketen omvatten:

  • Tronjheim in Farthen Dûr
  • Orthíad (nu Ithrö Zhâda)
  • Tarnag
  • Hedarth
  • Buragh
  • Dalgon
  • Galfni
  • Fort Bregan (Dûrgrimst Ingeitum)

Dwergen vernoemd bij naam[]

  • Fûthark, een legendarische smid en vroegere Grimstborith van Dûrgrimst Ingeitum, waarvan de elven-smid Rhunön haar vak leerde.
  • Gannel, Grimstborith van Dûrgrimst Quan. Hij schonk Eragon de halsband die voorkomt dat hij en Saphira geschouwd kunnen worden.
  • Korgan, maker van Volund, eerste dwergenkoning, stichter van Dûrgrimst Ingeitum, ontdekker van Farthen Dûr.
  • Hruthmund, de dwerg die het eerste systeem van de Dwergse runen werd geleerd door Sindri in een dwergenlegende.
  • Hrothgar, de tweeënveertigste dwergenkoning, vroegere Grimstborith van Dûrgrimst Ingeitum.
  • Orik, Hrothgar's neef en erfgenaam, huidige Grimstborith van Dûrgrimst Ingeitum en de drieënveertigste dwergenkoning.
  • Ûndin, Grimstborith van Dûrgrimst Ragni Hefthyn, Eragon's gastheer in Tarnag.
  • Hvedra, Orik's vrouw. Haar ouders zijn Thorgerd Eenoog en Himinglada.
  • Eragon's dwergenescorte tijdens de reis naar Du Weldenvarden: Thorv, zoon van Brokk, Ama, Tríhga, Hedin, Ekksvar, Shrrgnien en Dûthmér.
  • Vardrûn, Hrothgar's zus, Orik's groottante.
  • Kvîstor, één van de vier dwergen van Dûrgrimst Ingeitum die Eragon bewaken tijdens zijn bezoek aan Farthen Dûr voor de clanvergadering.
  • Glûmra, Kvîstor's moeder, die een bewoner van de diepte is. Ze leeft dus in de tunnels diep onder Farthen Dûr.
  • Dûrok Ornthrond, maker van Isidar Mithrim. Het kostte hem zevenenvijftig jaar om het te kerven, en nadat hij klaar was met het kerven viel hij dood neer.
  • Odgar en Hlordis, waarschijnlijk het eerste dwergenkoppel, zoals Adam en Eva. Ze worden alleen vernoemd in Orik's toespraak om te bewijzen aan de andere clans dat Az Sweldn rak Anhûin had geprobeerd Eragon te vermoorden.

Zie ook[]

Advertisement